AHLAK
KİBİR, kişinin kendisini,
kibirlenmiş olduğu kişiden üstün görmesi anlamındadır. Bu sıfat, ucb sıfatının
bir ürünüdür.
1-) Kibir ile ilgili ayetler
Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
“yeryüzünde haksız yere böbürlenenleri ayetlerimden
uzaklaştıracağım”
(A’raf, 146.)
Diğer bir ayeti kerimede yüce Allah şöyle buyurmuştur:
“Allah, büyüklük taslayan her zorbanın kalbini işte böyle
mühürler”
(Mumin, 35.)
(peygamberler) fetih istediler (Allah da verdi). Her inatçı
zorba da hüsrana uğradı”
(İbrahim, 15.)
“Kuşkusuz O, büyüklük taslayanı asla sevmez”
(Nahl, 23.)
Peygamber (s.a.a) şöyle buyurmuştur: “kalbinde hardal tanesi
kadar bikir olan kişi cennete giremez ve kalbinde hardal tanesi kadar iman olan
kişi cehenneme giremez”
Hz. Peygamber (s.a.a): “ Yüce Allah şöyle buyurmuştur: Ululuk benim cübbemdir yücelik ise benim
giysimdir. Dolayısıyla bu iki şey üzerinde benimle çekişen kişiyi cehenneme
düşürürüm” El-Kafi kitabında İmam Muhammed Bakır’ın (a.s) şöyle buyurduğu
nakledilmiştir: Kibir yüce Allah’ın giysisidir. Kibirlenen kişi ise bu giysi
üzerinde yüce Allah’la kavgaya tutuşmuştur”
İmamMuhammed Bakır’ın (a.s) şöyle buyurduğu nakledilmiştir:”
İzzet ve kibir yüce Allahın giysisidir. Kim bu giysiler üzerinde yüce Allah’la
kavgaya tutuşursa Yüce Allah onu cehenneme gömer”
İmam Cafer-i Sadık’ın (a.s) şöyle buyurduğu nakledilmiştir: “Kalbinde
zerre kadar kibir taşıyan kişi cennete giremez”
Muhammed bin Müslim, İmam Bakır(a.s) veya İmam Cafer-i Sadık’tan
(a.s) nakletmiş olduğu hadiste İmamın şöyle buyurduğunu nakleder: Kalbinde
hardal tanesi kadar kibir olan kişi cennete giremez. Ravi şöyle der: İmamın
(a.s) bu sözü üzerine “İnna lillah ve inna ileyhi raciun” (Şüphesiz biz Allah’a
aitiz ve şüphesiz O’na döneceğiz) İmam(a.s): “ neden bu ayeti okudun” diye
sorunca “sizin bu sözünüzün üzerine söyledim” dedim. İmam (a.s): Söylediğim şey senin anladığın gibi değil, bu
sözü söylerken Allah’a karşı gelmeyi kastettim, söylediğim şey Allah’a bilerek
karşı gelmektir” diye buyurdu.
İmam Cafer-i Sadık’ın (a.s) şöyle buyurduğu nakledilmiştir:
Kibir, insanları küçük görüp onları aşağılamak ve hakkı hiçe saymaktır. Ravi
şöyle der: “İnsanları aşağılamak ve hakka duyarsız olmak ne demektir?” diye
sordum bunun üzerine İmam(a.s) şöyle buyurdular: Hakkı bilip bilmeden hak üzere
olan insanlara saldıran kişi anlamındadır. Kim bunu yaparsa Allah’ın giysisi
üzerine onunla kavgaya tutuşmuştur.
İmam Cafer-i Sadık’ın (a.s) şöyle buyurduğu nakledilmiştir:
Cehennemde kibirli insanlara özgü “Sakar” isminde bir çöl vardır. Bu çöl aşırı
kızgınlık yüzünden yüce Allaha şikayette bulunacaktır ve bir nefes almasına
izin vermesini isteyecek. Nefes aldığında ise cehennemi bile yakacaktır.
İmam Cafer-i Sadık (a.s) “ Kibirli insanlar kıyamet gününde
karınca gibi hasredilecektir ve yüce Allah’ın hesap işi bitene dek bu
karıncalar insanların ayakları altında ezileceklerdir.”
Acaba Kibirli miyim?
Kalbini kibir konusunda denetlemeyen şahıs, Allah katında kibirli
birisi olarak bilindiği halde kendisini tevazulu biri olarak düşünebilir. Bu
sebeple dünyadaki çabaların hiç olmasına zemin hazırlayabilir. Beş yöntem kullanarak kalbinizi kibir konusunda
dentleyebilirsiniz.
1)
Bu yöntem kişi kendi
seviyesinde gördüğü birisiyle herhangi bir konu üzerinde tartışılmalıdır. Buradaki hassas an, doğru sözün diğer tarafın
ağzından çıktığı andır. Bu anda kişi bu sözü kabul etmekte, doğrunun bu
olduğunu dile getirmekte zorlanıyorsa; arkadaşına teşekkür etmekte sıkıntı
yaşıyorsa, bu kişinin kalbinde var olan gizli bir kibir göstergesidir.
2)
Şahıs, kendi seviyesinde
olan bir akraba ve arkadaşlarıyla bir araya gelmeli ve diğerlerinin üstte
oturduğu halde kendisi aşağıda oturmalıdır. Bu durum kişinin kalbine ağır
geliyorsa bu durum kalpteki kibir hastalığının göstergesi olur.
3)
Fakir ve yoksulların
davetini kabul etmek, akraba ve arkadaşlarının çarşı pazardaki işlerinin
peşinden koşmak kişiye ağır geliyorsa bu kibir hastalığının belirtisidir.
4)
Kendi ve ailesinin ihtiyaç
duyduğu malzemeleri çarşıdan alıp da eve taşımak kişiye ağır geliyorsa, bu,
kibir ve riya hastalığının bir belirtisidir.
5)
Eski giysiler giymek kişiye
ağır geliyorsa, bu kibir hastalığının bir belirtisidir.
Burada bilinmesi gereken en önemli
konulardan birisi şudur: Her tür tevazu iyi olmayabilir ve ancak
aşağılanmaksızın ve hakarete uğramaksızın yapılan tevazular tavsiye edilir.
Zira aşırıya gitmenin her iki şeklinde de kötüdür ve işlerin en iyisi orta
halli olanıdır.
S. Abdullah ŞUBBER/ AHLAK kitabından alıntıdır.
S. Abdullah ŞUBBER/ AHLAK kitabından alıntıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder